SEO is de bal, de hond is jouw klant
Nou wil ik de website niet met een bal vergelijken. En mensen die zoeken naar een product of dienst niet met een hond. Hoewel … je gooit informatie het internet op en je hoopt dat iemand het vindt. Er zijn natuurlijk fanatieke zoekers, die jouw website vinden. Dat zijn de jachthonden van het internet, de speurneuzen. Altijd op zoek naar iets speciaals, veel informatie, leuke cijfers en pittige weetjes.
Vinden en niet zoeken
Maar het gros van de mensen die Google of Yahoo openen om een product of dienst te vinden zijn geen getrainde speurneuzen. Het zijn gewone mensen die gaan voor het vinden en niet voor het zoeken. Zij zetten in Google of een andere zoekmachine een zoekwoord of meestal een paar zoekwoorden. De eerste pagina van Google of Yahoo laat wat mogelijkheden zien. En de tweede pagina wordt al niet meer bekeken. Laat staan pagina 10.
SEO is superbelangrijk
Hoe zorg je dat jouw bedrijf wél gevonden wordt? En het liefst zo makkelijk mogelijk.
Het antwoord is SEO. SEO watte? Search Engine Optimization. Dat betekent dat je eerst bepaalt met welke zoekwoorden de meeste mensen naar jouw product of dienst zoeken. Dan zet je de zoekwoorden (of eigenlijk vindwoorden) op de juiste plek in de tekst. Het is belangrijk dat de tekst of content lekker leesbaar blijft. Want een website of blog met rare zinnen, wordt weggeklikt.
Nieuwe tekst, verse info is een must
Ben je dan klaar? Nee. Maar moeilijk is het ook weer niet. Je moet regelmatig nieuwe tekst op je website zetten met die zoekwoorden erin. Denk aan blogs of nieuwe content voor je homepage of je producten. Het blijft een constante uitdaging om je site hoog in de zoekmachines te houden. Maar als het lukt om je site op pagina 1 te krijgen en te houden … en je lezers te boeien. Dan scoor je echt met je website.